EMV modellering (HS-netwerk): Activiteitenverslag en publicaties

Activiteitenverslag

Pr., Dr., Ir., PI. C. Geuzaine, Ir. V. Beauvois,  J. Arban

In 2023 produceerde de ACE-groep een nieuw prototype van een 50 Hz magnetische sonde. Laboratoriummetingen hebben aangetoond dat het prototype zeer goed presteert, met slechts een klein relatief verschil (< 10%) in vergelijking met een gekalibreerde sonde, voor velden tussen 0,1 uT en 6 uT. Het doel voor volgend jaar is om een volledige “versie 1” van de sonde te produceren, met een kostprijsdoelstelling van ongeveer 100 euro per sonde.

Pr., Dr., Ir., PI. C. Geuzaine, Ir. V. Beauvois, Dr., Ing. M. Spirlet

Tijdens de vorige fase van het BBEMG-project heeft de ACE-groep van de Universiteit van Luik een softwaretoepassing ontwikkeld om laagfrequente elektromagnetische velden te evalueren in de buurt van veel voorkomende ELF-bronnen, in de buurt van bovengrondse hoogspanningskabels en ondergrondse kabels. In de nieuwe fase van het BBEMG-project die in 2018 van start ging, diversifieert de ACE-groep zijn onderzoek door zowel numerieke simulatie als experimentele metingen van ELF-blootstelling in rekening te nemen. In 2022 heeft ACE zich gericht op twee activiteiten: het ontwerp van een wideband sonde voor elektromagnetische veldblootstelling en de ontwikkeling van een nieuwe efficiënte solverbibliotheek gericht op HF/RF elektromagnetische simulaties.

Voorbije activiteitenverslagen

2017-2021

Pr., Dr., Ir., PI. C. Geuzaine, Ir. V. Beauvois, Dr., Ing. M. Spirlet

Tijdens de vorige fase van het BBEMG-project, heeft de ACE-groep van de Universiteit van Luik een softwareapplicatie ontwikkeld om laagfrequente elektromagnetische velden te evalueren in de buurt van ELF-bronnen, elektriciteitsleidingen en ondergrondse kabels.

In de nieuwe fase van het BBEMG-project, dat in 2018 van start ging, verbreedde de ACE-groep het onderzoek door te kijken naar zowel numerieke simulatie als experimentele metingen van ELF-blootstelling. In 2021 lag de focus van ACE op één hoofdactiviteit: het ontwerpen van een breedband blootstellingssensor voor elektromagnetische velden.