Impact van niet-ioniserende straling op plantaardige productie: Activiteiten en publicaties

Activiteitenverslagen

2022-2023

Het onderzoek omvat een nauwe samenwerking tussen BBEMG-teams:
– Bottelare Experimental farm (University College Ghent – Ghent University) (J. Latré, V. Claeys, S. Landschoot, K. Dewitte, G. Haesaert)
– Sciensano (M. Ledent, S. Segers, B. Mertens, L. Verschaeve, A. Maes, R. Anthonissen & J. Van De Maele, E. De Clercq)
Literatuurstudie
Blootstelling van planten aan magnetische straling kan verschillende fysiologische reacties uitlokken bij planten. Er zijn echter weinig studies die de continue blootstelling van ELF-EMF als gevolg van hoogspanningslijnen bij 50 Hz op planten bestuderen. Deze studies tonen aan dat bij lage tot matige blootstelling er zeker geen negatief effect op de plantengroei zou zijn. Sommige parameters bleken zelf positief beïnvloed te worden waarbij een EMF met een lage (2 kV/m, 50 Hz) veldsterkte of op ongeveer 250 m vanaf de hoogspanningslijn kan werken als een bio-stimulator, welke de groei van bepaalde gewassen kan bevorderen. Direct onder de lijn zou er mogelijks een lichte daling van de productiviteit zijn. Echter zijn de verschillen in productiviteit, gemeten als gevolg van de straling, vaak inferieur aan de verschillen als gevolg van vb. weersomstandigheden. Bemerk dat deze conclusies gebaseerd zijn op een beperkt aantal studies, meer onderzoek bij verschillende gewassen is dus nodig.
Veldstudie
Op basis van het tot nu toe beperkt aantal opgevolgde velden (met verschillende sensoren) kan geen effect (noch positief, noch negatief) op ontwikkeling en opbrengst van tarwe aangetoond worden.

2021-2022

J. Latré, S. Landschoot, K. Dewitte
Magnetische velden met een zeer lage frequentie (ELF-MV) kunnen mogelijks stressreacties uitlokken bij planten. Echter, de resultaten uit de literatuur zijn niet éénduidig en verder onderzoek is nodig. Het team van de Proefhoeve Bottelare voorziet een participatie binnen BBEMG met op 3-maandelijkse basis een brede literatuurstudie naar de effecten van niet-ioniserende straling op fauna/flora/biodiversiteit inclusief het effect op landbouwgewassen met een overzicht van nieuw verschenen studies in het domein. Verder voorziet de Proefhoeve Bottelare HoGent – UGent binnen BBEMG om de impact van niet-ioniserende straling (elektromagnetische straling rond hoogspanningsinstallaties) op plantaardige productie in een akkerbouwcontext na te gaan en dit gedurende een periode van drie jaar. Hierbij zal gefocust worden op de gewassen maïs en graan. Enerzijds omdat het areaal hiervan in België zeer groot is en anderzijds omdat de bestaande hakselaars/dorsers in staat zijn om plaatsspecifieke opbrengstkaarten te genereren. Om de impact van ELF-MV op plantengroei en finaal de opbrengst na te gaan zullen gedurende het groeiseizoen de percelen verschillende keren bezocht worden, waarbij het veld doorkruist wordt en de straling gemeten wordt volgens een bepaald patroon en met vastlegging van de GPS-coördinaten. Op het zelfde moment zal m.b.v. sensoren (e.g. UAV met camera, satellietbeelden, sensoren op de tractor) de gezondheidstoestand van het gewas in kaart gebracht worden. Bij de oogst worden vervolgens de opbrengstkaarten van het perceel bepaald. Daarna zullen het ELF-MV in het perceel, de gezondheidstoestand van het gewas tijdens het groeiseizoen en de finale opbrengst aan elkaar gelinkt worden en zal het effect van het ELF-MV gekwantificeerd worden.

Publicaties in het kader van de activiteiten van de BBEMG

Aanvullende informatie

• Impact van niet-ioniserende straling op plantaardige productie: Doelstellingen

Meer informatie over dit onderzoeksterrein? Neemt u dan gerust contact met ons op.